Cara Menjahit Jahitan Perancis

Jahitan Perancis sebenarnya adalah kaedah untuk membuat jahitan ganda yang digunakan untuk menyembunyikan tepi kain yang kasar. Jahitan Perancis paling sering digunakan ketika membuat artikel pakaian, tetapi juga berfungsi dengan baik pada pelbagai projek jahitan lain. Ini adalah teknik yang menjadikan jahitan pakaian buatan tangan anda kuat, rapi, dan profesional, malah menggantikan keperluan serger dalam beberapa keadaan. [1] Ikuti beberapa petunjuk mudah dan anda akan dapat menjahit jahitan Perancis dengan mudah.

Menjahit Jahitan Pertama

Menjahit Jahitan Pertama
Sediakan mesin jahit anda. Pertimbangkan tetapan ukuran jahitan dan ketegangan benang yang anda perlukan untuk menjahit kain khas anda. Sekiranya anda tidak pasti, rujuk arahan untuk mesin jahit anda dan sesuaikan tetapan dengan sewajarnya. Sediakan juga mesin jahit anda dengan mengikatnya dengan benang yang sesuai dengan warna dan kekuatan bahan yang akan anda jahit.
  • Ini juga merupakan masa yang tepat untuk memasangkan seterika anda, sehingga ia sudah memanas ketika anda memerlukannya.
Menjahit Jahitan Pertama
Pasangkan kain anda sehingga sisi yang salah saling berhadapan. Menggabungkan sisi yang salah adalah kebalikan dari apa yang biasanya dilakukan ketika menjahit jahitan asas, jadi jangan risau jika terasa berlawanan dengan intuitif. Jahitan Perancis menghendaki anda menjahit setiap jahitan dua kali, melipat jalur jahitan pertama anda agar jahitan selesai menghadap ke arah yang betul.
  • Pastikan anda menjahit sepanjang jahitan yang anda jahit. Ini akan membantu memastikan kain anda tidak tergelincir.
  • Adalah idea yang baik untuk memasukkan pin sehingga tegak lurus dengan garis jahitan anda, dengan cara ini mereka tidak akan melekatkan anda semasa anda menggerakkan kain di mesin jahit dan mereka akan senang digambar semasa anda menggerakkan kain anda di jahit mesin. [2] X sumber penyelidikan
Menjahit Jahitan Pertama
Jahit kain bersama menggunakan jahitan jahitan 1/4 inci, melepaskan pin semasa anda pergi. Untuk memastikan elaun jahitan anda sama lebar dengan menjahit jahitan anda, perhatikan panduan elaun jahitan yang harus dicetak pada plat benang mesin anda. Pilihan lain adalah menggunakan kaki penekan 1/4 inci, dengan cara itu anda boleh memastikan bahagian luar kain anda sentiasa sejajar dengan tepi kaki penekan.
  • Elaun jahitan adalah jumlah kain yang berada di antara tepi kain dan jahitan. Corak biasanya memberikan jumlah kelonggaran jahitan tertentu untuk digunakan, supaya projek siap anda tidak terlalu sedikit atau terlalu kecil. [3] Sumber penyelidikan X Ingatlah bahawa jahitan perancis pada asasnya memerlukan kira-kira dua kali ganda elaun yang anda gunakan pada jahitan pertama ini, jadi pastikan semasa anda memotong kepingan kain yang anda anggap sesuai dengan ukuran anda.
  • Jangan ragu untuk meningkatkan kelonggaran jahitan pada jahitan pertama ini menjadi 3/8 inci, jika anda lebih selesa menjahit selebar itu, tetapi perlu diingat bahawa anda perlu meningkatkan elaun jahitan keseluruhan untuk menampung ini.
  • Sebaiknya tanggalkan pin sebelum anda menjahitnya. Ini akan memastikan kain tetap di tempat tetapi tidak akan berisiko memukul jarum mesin jahit anda, yang mudah memecahkan jarum.
  • Ingatlah untuk memangkas benang dan mengeluarkan pin yang tersisa setelah dijahit.
Menjahit Jahitan Pertama
Potong tepi jahitan luar sehingga anda dibiarkan dengan kelonggaran jahitan 1/8 inci. Anda boleh menggunakan gunting biasa atau gunting merah jambu, tetapi jika anda menggunakan kain yang halus, gunting berwarna merah jambu mungkin lebih baik untuk membantu mengelakkan keretakan berlebihan. [4] Ingat, jahitan ini tidak akan ditunjukkan pada saat anda selesai. Jangan bimbang jika bahagian pinggirnya agak kusut atau tidak kemas.
  • Walaupun lebih baik jika anda hanya dapat menjahit jahitan 1/8 inci, dan oleh itu tidak membuang kain apa pun, kebanyakan mesin jahit memerlukan lebih dari 1/8 inci kain untuk anjing penyuap mesin, potongan logam kasar di bawah mesin penekan kaki, untuk menarik dan menarik bersama. [5] X sumber penyelidikan
Menjahit Jahitan Pertama
Seterika jahitan pertama anda. Buka kepingan kain dan letakkan rata di papan seterika. Seterika melintasi jahitan di kedua sisi kanan dan sisi kain yang salah sehingga rata rata. Kemudian lipat kain sehingga bahagian kanan saling berhadapan (kebalikan dari keadaan ketika anda menjahit jahitan pertama). Seterika potongan dengan jahitan yang baru anda jahit terus ke tepi luar kain. Anda pasti mahu menyeterika dengan berhati-hati dan kemas agar jahitan di pinggir luarnya lurus dengan sempurna.
  • Pastikan seterika anda diatur pada suhu yang tepat untuk kain yang anda gunakan. Sekiranya ia ditetapkan ke tahap tinggi, anda akan berisiko menyanyikan kain itu.

Menjahit Jahitan Kedua

Menjahit Jahitan Kedua
Pasangkan kain anda sehingga bahagian sisi kain anda yang salah menghadap ke luar. Ini semestinya mudah, kerana anda baru sahaja menyetrika. Sekali lagi, pasangkan pin anda secara mendatar sepanjang sisi jahitan supaya ia mudah dikeluarkan semasa anda menjahit. Tepi yang rapuh kini harus disembunyikan di antara dua helai kain dan tepi luar hanyalah barisan kemas dari jahitan pertama anda.
Menjahit Jahitan Kedua
Jahit jahitan kedua anda, kali ini menggunakan elaun jahitan 3/8 inci. Anda memerlukan jumlah peruntukan ini sehingga tepi kain yang rapuh terselip dengan kemas di antara kedua jahitan. Semasa anda menjahit, tanggalkan pin. Sekali lagi, ingat untuk memotong benang dan menanggalkan pin sesat setelah menjahit jahitan.
  • Sekiranya elaun jahitan anda terlalu kecil pada jahitan kedua, bahagian tepi kain yang kasar boleh melekat dari jahitan kedua di bahagian akhir projek anda. Lebih baik berhati-hati dan membuat kelonggaran jahitan anda sedikit murah hati.
Menjahit Jahitan Kedua
Seterika jahitan berkembar yang lengkap sekali lagi Tekan jahitan ke satu sisi, bergantung pada tempat yang anda mahukan untuk meletakkan projek siap anda. Tepi mentah anda tidak lagi terdedah kerana tertutup di dalam jahitan Perancis anda yang baru dibuat.
Jahitan apa yang harus saya gunakan?
Jahit jahitan dengan jahitan jahitan 1/4 "dengan kain yang salah di sisi. Balikkan kain ke sisi kanan bersama-sama dan jahit jahitan lagi dengan elaun jahitan 3/8", merangkumi tepi jahitan yang pertama.
Apakah ciri-ciri jahitan Perancis?
Jahitan perancis digunakan pada kain halus dan tipis untuk memberikan kemasan lurus yang indah. Ia sangat sesuai untuk blaus sutera atau pakaian dalam. Tidak seperti jahitan lain, anda selalu memulakan jahitan perancis dengan menyatukan sisi kain yang salah.
Apa kelebihan jahitan Perancis?
Kelebihan jahitan Perancis dengan sifon atau kain tembus yang lain adalah bahawa ia tidak akan luntur, tidak perlu terlalu banyak, jadi anda akan mendapat penampilan yang lebih profesional, dan ia akan kemas di dalam dan di luar.
Bagaimana cara meletakkan zip di jahitan Perancis?
Buka jahitan hingga panjang ritsleting, tekan jahitan terbuka, dan jahit di ritsleting. Sekiranya anda menggunakan ritsleting yang tidak kelihatan, jahit seperti biasa menggunakan kaki ritsleting yang tidak kelihatan untuk mesin anda.
Apakah jenis mesin jahit yang digambarkan?
Ia adalah mesin jahit Singer.
Bagaimana saya boleh menjahit jahitan Perancis menggunakan tangan saya?
Ikuti prosedur di atas, tetapi gunakan benang dan jarum dan bukan mesin jahit. Anda juga boleh menggunakan inisiatif anda untuk mengukur elaun jahitan jika anda tidak mempunyai pita.
Anda mungkin ingin berlatih membuat jahitan Perancis pada bahan sekerap sebelum mencubanya dengan kain mahal. Anda boleh berusaha menjadikan jahitan anda lurus dan menyeterika anda dengan kemas.
Perlu diingat, elaun jahitan siap sebenar anda adalah 5/8 inci. Periksa untuk melihat ukuran jahitan yang diperlukan oleh corak. Anda mungkin perlu menyesuaikan jumlah elaun jahitan yang anda miliki sebelum memotong corak anda.
Jahitan Perancis adalah yang terbaik untuk tepi lurus. Mereka tidak berfungsi dengan baik pada lekuk, seperti di lengan dan leher pakaian.
mikoyh.com © 2020